Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2010

Δυσκολα ερωτηματα

Ισως το πιο ενδιαφέρον σημείο της συνέλευσης των συντακτών, που έγινε την περασμένη εβδομάδα, ήταν ένα θέμα που δεν συμπεριλήφθη στο ψήφισμα, αλλά σχετίζεται με την διαχείριση των διαφημιστικών εσόδων και την πολιτική που ακολουθείται στην έκδοση περιοδικών και ενθέτων, δύο ζητήματα που έχουν άμεση σχέση με την οικονομική πορεία της εφημερίδας.

Μεταξύ άλλων, ετέθησαν τα εξής ερωτήματα, μέχρι σήμερα ταμπού:

  • Το κατά πόσο γίνεται σωστή δουλειά στο μάρκετινγκ της εφημερίδας. Παράδειγμα: Πώς είναι δυνατόν η έκδοση της εφημερίδας για το στοίχημα να μην έχει ούτε μία διαφήμιση ;

  • Κι αν έπρεπε, σε καιρούς δύσκολους, η Ελευθεροτυπία να προχωρήσει στην έκδοση πολυτελούς γυναικείου περιοδικού, όταν η διαφημιστική δαπάνη έχει μειωθεί κατά περίπου 18% το 2009 και φέτος υπολογίζεται να μειωθεί άλλο τόσο.

Ολοι συμφωνούν ότι ανεξαρτήτως της κυκλοφορίας, η οποία αυτή την Κυριακή αναμένεται ν' ανέβει λόγω της πολύ μεγάλης ραδιοτηλεοπτικής καμπάνιας, η έκδοση γυναικείου είναι ένα εγχείρημα υψηλού οικονομικού ρίσκου.

Ζήσε ...Μάνια μου

Το ρόλο συνηγόρου υπεράσπισης του μάρκετινγκ στη σύσκεψη, ανέλαβε η αρχισυντάκρια του περιοδικού, η φιλιππινέζα της αγοράς, οποία ούτε λίγο ούτε πολύ είπε ότι πρέπει να είμαστε κι ευχαριστημένοι από τις λιγοστές διαφημίσεις του πρώτου τεύχους, γιατί περίμεναν πολύ λιγότερες!

Το περιοδικό αποφασίστηκε να βγει Ιανουάριο ώστε να μπορεί να συμπεριληφθεί στα διαφημιστικά πακέτα των εταιρειών του Μαρτίου. Αρα το μήνυμα είναι ότι για τους επόμενους μήνες μην περιμένετε έσοδα. Κι αν χαθεί κι ο Μάρτιος, λόγω κρίσης, υπομονή. Θα περιμένουμε τον επόμενο Οκτώβριο. Μέχρι τότε...


Το κόλπο με τη δημιουργική λογιστική

Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, πάντως, το τμήμα μάρκετινγκ έχει διασφαλίσει την μίνιμουμ επιτυχία, τουλάχιστον τυπικά. Διότι ελέγχει τα στοιχεία και δεν ελέγχεται. Μπορεί λοιπόν να παρουσιάζει την κατάσταση, όπως βολεύει.

Οποιονδήποτε έμπειρο παραγωγό διαφήμισης κι αν ρωτήσεις, θα μείνεις άναυδος από το πόσο απλό είναι το κόλπο που χρησιμοποιεί το μάρκετινγκ όταν θέλει να παρουσιάσει ένα περιοδικό εμπορικού περιεχομένου ως επιτυχία. Αρκεί βέβαια να υπάρχει κι άλλο στο συγκρότημα, μεγαλύτερο σε έσοδα, το οποίο να ελέγχεται από την ίδια ομάδα.
Εύκολα, τότε, δελεάζοντας τους πελάτες με καλύτερες τιμές και με υποσχέσεις για γκρίζα ρεπορτάζ, μπορεί να οδηγήσει ένα μέρος της διαφήμισης στην έκδοση που επιθυμεί να στηρίξει.
Στη περίπτωσή μας λοιπόν, αν χρειαστεί , και προκειμένου το γυναικείο να γνωρίσει εμπορική επιτυχία,το Εψιλον και το Gourmet , θα χάσουν κάτι από το «λίπος τους». Διαφημιστικά έσοδα, θεωρητικά, δεν θα χαθούν. Το «μάρκετινγκ» εκείνο που θα κάνει είναι να βγάλει τα χρήματα από τη μία τσέπη του ιδιοκτήτη και τα βάλει στην άλλη.
Για παράδειγμα: Αν τα 5 εκατομμύρια έσοδα την επόμενη χρονιά γίνουν 4, θα παρουσιάσει την πτώση στους μετόχους ως φυσιολογική , λόγω κρίσης Αν το ίδιο εκατομμύριο μεταφερθεί ως έσοδο στη νέα έκδοση της εφημερίδας, θα το παρουσίασει ως επιτυχία, που, λόγω κρίσης, θα πρέπει να θεωρηθεί μεγάλη.
Οπως καταλαβαίνουμε όλοι, ακολουθείται κι εδώ ένα είδος ...δημιουργικής λογιστικής.Χάρη σ’ αυτήν τα golden boys της εφημερίδας, εν προκειμένω τα golden girls, μπορούν να χαίρονται τους παχυλούς μισθούς τους, που είναι από δύο έως τέσσερις φορές πάνω από τους δικούς μας, να ψωνίζουν με σημαντική έκπτωση ρούχα, αξεσουάρ και οτιδήποτε χρειάζονται από τους πελάτες, διαφημιζόμενους της εταιρείας Τεγόπουλου , να τρώνε τζάμπα σε βραβευμένα ακριβά εστιατόρια και να ετοιμάζουν την επόμενη επιχείρηση σωτηρίας της καταχρεωμένης εταιρείας.

Το πρώτο θύμα

Η Μάνια ερχόμενη για πρώτη φορά αντιμέτωπη με την διαφημιστική αγορά βγήκε χαμένη. Στους πρώτους μήνες του 2009, όταν τα διαφημιστικά έσοδα της Ελευθεροτυπίας ακολουθούσαν ελεύθερη πτώση η ιδιοκτήτρια ξεκίνησε πόλεμο. Γράφοντας μια σειρά από παρασκήνια, με το γνωστό προσωπικό της στιλ, ζήτησε από την πολιτεία να παρέμβει στη λειτουργία των media shops, τα οποία κατηγορούσε ως τους νταβατζήδες της αγοράς. Δεν ίδρωσε το αυτί κανενός.

Λίγο αργότερα ανέκρουσε πρύμναν κι έγινε όμηρος μια άλλης, πρωτοφανούς λογικής, των στελεχών της. Συγκεκριμένα: Το καλοκαίρι, οι νέες επικεφαλής του εμπορικού της εταιρείας, της πρότειναν να επισκεφθούν μαζί τα στελέχη μεγάλων διαφημιστικών εταιρειών στα γραφεία τους. Η κίνηση θα είχε στόχο να κολακεύσει τους διαφημιστές οι οποίοι με τη σειρά τους θα ανταπέδιδαν με διαφήμιση στην εφημερίδα την τιμή που τους έκανε η ιδιοκτήτρια της Ελευθεροτυπίας να τους επισκεφθεί. Η Μάνια πείστηκε και πήγε!!! Αν είναι δυνατόν!Η όλη μεθόδευση έδειχνει απλοϊκή, αθώα. Ωστόσο, ήταν καλά υπολογισμένη ώστε να αποφέρει στις συνοδούς της τα εξής κέρδη:

1. Να αναβαθμιστούν ως στελέχη στη αγορά αφού συνόδευαν την Τεγοπούλου.

2. Η Μάνια θα μάθαινε από πρώτο χέρι τις απαιτήσεις των διαφημιστών κι αν ήθελε ρεκλάμα θα έπρεπε να τους δώσει το πράσινο φως για γκρίζα ρεπορτάζ και για παρεμβάσεις στη δημοσιογραφική ύλη.

3. Οι διαφημιστές θα έβλεπαν από κοντά την «ιδιόρρυθμη» Μάνια έτσι ώστε οι ίδιες να φορτώνουν σ΄αυτήν τα παιχνίδια που θα έκαναν μαζί τους αργότερα, για χάρη της δουλειάς, υποτίθεται.

Η μόνη χαμένη από τις συναντήσεις βγήκε η Μάνια. Επέστρεψε στην Ελευθεροτυπία με άδεια χέρια. Δεν πήρε σελίδα. Αντίθετα εισέπραξε αρκετή χλεύη από τους ανταγωνιστές της.

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τι γίνεται ρε παιδιά; εισβολή του ψαλιδοχέρη στο μπλογκ; Κρίμα γιατί το ποστ αυτό εξυπηρετεί ολοφάνερες σκοπιμότητες.

Ανώνυμος είπε...

Αυτό είναι ένα post που το υπογράφει το μπλογκ σας; Πάντως δεν εκφράζει τους δημοσιογράφους της εφημερίδας, που δεν ασχολούνται με αυτά και σίγουρα δεν ενθουσιάζονται με την ιδέα των γκρίζων ρεπορτάζ που μας προτείνετε, αλλά ευτυχώς η Μάνια μάλλον δε θα μας ζητούσε ποτέ κάτι τέτοιο. Πολλή λάσπη και για μία αρχισυντάκρια που είχε το θάρρος να είναι η μοναδική που αντιστάθηκε στο σύστημα Βλαστάρη. Κανένας συντάκτης πάντως δεν έχει πρόβλημα ούτε με τη Μάνια (και μας αρέσουν τα παρασκήνια που γράφει)ούτε με τη Σίσι. Κρίμα τόση λάσπη για αυτούς που υπερασπίζονται τους απλούς δημοσιογράφους.

Ανώνυμος είπε...

Aκλαυτο

Εχει κάτι από ΙΚΕΑ. Πολυ ντιζάιν για να κρύψει την έλλειψη ποιότητας.

Ανώνυμος είπε...

Σε άλλη μια τέτοια επένδυση να παρασύρουν τη Μάνια και δεν θα μείνει φράγκο στο μαγαζί

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο στον Κολιαδήμα! Τους πήρε τις κιλότες εκεί στην Ελευθεροτυπία. Τους χάζεψε τους χαμουτζήδες.

Ανώνυμος είπε...

Το λένε καθαρά οι άνθρωποι με τον τίτλο w/e. Δηλαδή, ότι από τη μια μεριά είμαστε ΕΜΕΙΣ,(we) που παρά την οικονομική κρίση,βγάζουμε ακριβές εκδόσεις, ενώ από την άλλη, είστε εσείς, YOU, οι δημοσιογράφοι του μη life style, τα κορόιδα.

Ανώνυμος είπε...

Πολυτελές?
Απο άποψη κόστους, προφανώς ναι,απο άποψη διαφημιστικού περιβάλλοντος προφανώς και ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα.
Αυτά όμως είναι λογικά να συμβούν όταν ένα τέτοιο εγχείρημα βασίζεται στην "Φάρμα των Ζώων"

Ανώνυμος είπε...

Παιδιά, μη μασάτε, συνεχίστε, όποια κι είναι η σκοπιμότητά του μπλογκ. Σημασία έχει ότι μαθαίνουμε πράγματα που διαφορετικά δεν θα μαθαίναμε ποτέ. Παράδειγμα τα έργα κι οι ημέρες του Βλαστάρη τότε,της Αλωνιστιώτου τώρα.
Καμμια σχέση δεν έχει η κριτική προς την αρχισυντάκρια-μαγείρισσα με την ιδιοκτήτρια, η οποία απέδειξε ότι μαθαίνει γρήγορα.

Ανώνυμος είπε...

Αληθεύει ότι ο Βλαστάρης πάει στην VETO; Αντε να τον δούμε και πανελίστα στη ζούγκλα.

Ανώνυμος είπε...

Για τον ψωριάρη τον Σιαφάκα, το κατακάθι, που χθες έβριζε την Μάνια και σήμερα τη γλύφει, που χθες έγλυφε τον Βλαστάρη και σήμερα θάβει τον ...πεθαμένο, δεν θα γράψετε τίποτα;

Ανώνυμος είπε...

Είδατε, όταν πρόκειται για αλήθειες πέφτει πολύ ανωνυμία. Χα , χα κι εγώ ένας ανώνυμος μαλάκας είμαι που θέλοντας να υποστηρίξω την ανωνυμία του επιθυμώ να καταγγείλω τον εργοδότη μου. Τη Μάνια. Δεν την ξέρω δε με ξέρει. Είμαι υπάλληλός της. Την Σίσυ την ξέρω. Δεν είμαι υπάλληλος της αν και θα ήθελε να είμαι. Δηλαδή; Το πρόβλημα στην Ελευθεροτυπία ήταν πάντα οι παρατρεχάμενοι. Στην υγειά της ανωνυμίας και της Ελευθερο...στομίας!

Ανώνυμος είπε...

Μην τα βάζετε με τον Σιαφάκα ούτε και με κανέναν. Οταν το καθεστώς της Ελευθεροτυπίας ρίχνει λίπασμα στις αυλές φυτρώνουν λουλούδια. Κιτς λουλούδια που περιφέρονται στους διαδρόμους της Ελευθεροτυπίας και μιλούν και καλά στο κινητό που κάνουν κλειστές συναντήσεις σε γνωστό στέκι στο Κολωνάκι και που όταν εμφανίζεται ο Παναγόπουλος το παίζουν κότες. Θηλυκού γένους ανιπεράσπιστες πολιτισμικά υπάρξεις που δίχως τον Βλαστάρη θα γράφανε μόνον στην Espresso ή σε κανένα περιφερειακό έντυπο. Την πλήρωσε ο Βλαστάρης γι'αυτές τις υποτιθέμενες που του ψυθίριζαν ότι τον παρακολουθούν, την πληρώνει με άλλο τρόπο και ο Σιαφάκας. Οσο για τον Τσιόδρα, αφήστε τον. Αυτός είναι της αγγλοσαξωνικής σχολής. Τα παράκεντρα στην Ελευθεροτυπία δουλεύουν μια χαρά και τα pay roll επίσης και τα γραφεία τύπου. Η βρωμιά δεν σταμάτησε στον Βλασταρη και ούτε θα σταματήσει εκεί, Να είναι καλά το κιτσαριό τακουνάκι που ξέρει να γλύφει.